Jesteś tutaj

Kolejne podium w finałach krajowych konkursu Microsoft ImagineCup

17-04-2015

W dniach 8-9 kwietnia po raz kolejny odbyły się finały krajowe największego technologicznego konkursu innowacji Microsoft Imagine Cup 2015. Tradycją już jest, że zespoły kierowane przez naukowców z naszego Instytutu osiągają wysokie lokaty. W tym roku zespołom kierowanym przez mjr. dr. inż. Mariusza Chmielewskiego udało sie uzyskać 2 i 4 miejsca w kraju.

Do tegorocznych finałów krajowych spośród 3 startujących drużyn z naszej Uczelni zakwalifikowano do finałów dwa zespoły.

W kategorii WORLD CITIZENSHIP - Science Sergeants; drużyna zgłosiła do konkursu projekt iSULIN, który jest biosensorycznym systemem dla diabetyków. Pozwala on skutecznie monitorować stan zdrowia chorych wykorzystując pierwszy komercyjnie dostępny sensor (SmartWatch), który bezinwazyjnie mierzy poziom glukozy we krwi. iSULIN to poręczny, przenośny biosensor, współpracujący z dedykowaną aplikacją mobilną umożliwiającą ciągły monitoring i nadzór chorego. Pomiary wykonywane są na nadgarstku pacjenta lub z opuszka palca oraz zbierane, przetwarzane i zapisywane przez aplikację. System umożliwia również współdzielenie tych danych w chmurze w czasie rzeczywistym tak, aby lekarze prowadzący mieli wgląd w stan zdrowia swoich pacjentów. Aplikacja rekomenduje również odpowiednią dietę oraz umożliwia kontakt z personelem medycznym. Zespół w składzie: sierż. pchor. inż. Damian Frąszczak, sierż. pchor. inż. Ernest Szczepaniak, sierż. pchor. inż. Dawid Bugajewski, st. szer. pchor. inż. Krzysztof Jakubowski, mjr dr inż. Mariusz Chmielewski (opiekun naukowy).

W kategorii GAMES - GuARds; drużyna zgłosiła projekt F.A.R.M. (Fancy Augmented Reality Machines) - jest to innowacyjna edukacyjna gra na telefony i tablety, która pozwala poznać tajniki inżynierii. Celem gry jest interaktywne budowanie i zagłębienie się w działanie różnych mechanizmów. Korzystając z technologii rozszerzonej rzeczywistości, gracz buduje, używając specjalnych kart, układy i urządzenia. Jednym z najważniejszych aspektów gry jest konstrukcja wirtualnych urządzeń z wykorzystaniem realnych kart, na których generowane są obiekty 3D (części urządzeń). W ten sposób gracz poznaje, na jakiej zasadzie funkcjonują otaczające go urządzenia i jakie mechanizmy nimi sterują. Ta najnowsza technologia może być wykorzystywana w wielu dziedzinach do wsparcia użytkowników w szkoleniu i wykonywaniu skomplikowanych czynności. Zespół w składzie: Paweł Piotrowski, Jarosław Roszczewski, Michał Popieluch, Przemysław Regulski, Ilona Paziewska, mjr dr inż. Mariusz Chmielewski (opiekun naukowy).

Po pierwszym dniu prezentacji finałowych, każda z drużyn miała możliwość zaprezentowania swojego rozwiązania wraz z jego demonstracją przed kilkuosobową komisją oraz przedstawicielami konferencji firm startupowych. Zaprezentowane materiały zostały przygotowane na bardzo wysokim poziomie merytorycznym i graficznym oraz prezentowane w języku angielskim, co dodatkowo wymuszało ogrom pracy i przygotowań. Oba zespoły zademonstrowały w pełni działające systemy i urządzenia, co dodatkowo zwiększyło walory prezentacyjne rozwiązań. Drugiego dnia finałów wyłoniono ścisłe finałowe pary zespołów walczące o I i II miejsca w swoich kategoriach. Dodatkowo aplikacja iSULIN otrzymała nagrodę specjalną za najlepiej zaprojektowaną aplikację mobilną konkursu. Sędziowie z ASP oraz Instytutu Wzornictwa Przemysłowego docenili przejrzystą i użyteczną formę aplikacji oraz stonowaną i profesjonalną kolorystykę współdziałającą z przeznaczeniem systemu. Firma Comarch, jeden z głównych sponsorów konkursu, ufundowała naszym studentom nagrodę w postaci miesięcznego płatnego stażu w Krakowie w siedzibie firmy Comarch, umożliwiając poznanie procesów produkcyjnych układów elektronicznych i systemów mobilnych. Fundator nagrody we własnym zakresie pracuje nad podobnymi rozwiązaniami biosensorycznymi i bardzo docenił innowacyjność oraz wkład naukowy w opracowane narzędzie do monitoringu chorych na cukrzycę. Po zaprezentowaniu szerokiej publiczności swojego rozwiązania Science Seargents otrzymali gromkie brawa oraz wiele pochlebnych komentarzy i opinii. Krajowe rozstrzygnięcia XIII edycji konkursu Imagine Cup dało naszym zespołom po raz kolejny miejsce na podium 2 (iSULIN) oraz 4 (F.A.R.M.) miejsce. Tak wysokie lokaty pozwoliły naszej Uczelni utrzymać I miejsce w rankingu uczelni krajowych.

Prezentację finałową projektu iSULIN można zobaczyć tutaj,  a projektu F.A.R.M - tutaj.

 

O tegorocznym konkursie ImagineCup

Polskie jury wyłoniło pięć najlepszych projektów w każdej z trzech kategorii konkursowych: Gry (Games), Innowacje (Innovation) oraz Projekty społeczne (World Citizenship), które w dwu dniowych finałach zaprezentowały swoje rozwiązania oraz koncepcję biznesową wdrożenia ich w życie. W tegorocznej edycji najliczniejszą reprezentację w finale miały warszawskie uczelnie, których studenci znaleźli się w aż czterech drużynach. W tegorocznym konkursie Imagine Cup 2015 wyjątkową wagę przyłożono do biznesowego aspektu projektów – wymagając od drużyn przemyślanych strategii wytworzenia, wdrożenia i sprzedaży opracowanych rozwiązań. Wszystkie zespoły już na początku przygody z konkursem wzięły udział w szkoleniach z zakresu opracowania strategii komercjalizacji projektu. Finaliści uzyskali także szansę biznesowego wsparcia swoich rozwiązań przez fundusz inwestycyjny Zernike Meta Ventures. Imagine Cup jest największym i najbardziej rozpoznawanym na świecie konkursem technologicznym. Angażuje studentów i pracowników naukowych, którzy nie boją się przekuwać swojej kreatywności w realne rozwiązania technologiczne. W dotychczasowych edycjach udział wzięło niemal 2 miliony studentów ze 190 krajów! Fakty te demonstrują rozmach, z jakim zmierzają się wszystkie finałowe zespoły. Laureaci pierwszych miejsc w każdej z kategorii będą reprezentować Polskę w półfinałach światowych. Wyłonione w finale drużyny powalczą o najwyższe miejsca w finałach światowych – odbywających się w siedzibie firmy Microsoft w Seattle.

Mariusz Chmielewski

>> Napisz do autora <<